Talrädsla

Print

Visst kan det vara läskigt och obehagligt att stå inför andra och prata?
Faktum är att de flesta människor någon gång drabbas av talrädsla eller talängslan. Rädslan kan se olika ut för olika personer. För vissa kan den slå till när man står och pratar, utan att man varit nervös innan, medan andra oroar sig flera dagar eller veckor i förväg. Detta blir förstås en stressad situation. Att vara lite nervös är helt normalt, men övergår stressen till att du oroar dig en längre tid i förväg och bidrar till att du mår dåligt kan det vara en idé att ta itu med denna rädsla

Känner du igen dig? Var lugn – det kan alltid kännas lite lättare!
Här följer några förslag på hur du kan lära dig att bli mer bekväm med att stå inför folk och prata. Prova de alternativ du tror skulle passa dig:
  • Gå en "våga tala" kurs. Hit kommer personer som upplever samma problematik som du. Kurserna finns t.ex. på Folkuniversitetet och Medborgarskolan.
  • Kontakta studenthälsan för att tala enskilt med någon om din rädsla.
  • Läs tipsen nedan för att lära dig att bemästra din rädsla.
     

Studenthälsan tipsar:

Innan framförandet
Förbered dig - gå igenom ditt material i god tid innan presentationen så du känner dig inläst på det du har framför dig.
Använd stödanteckningar - tappar du bort dig kan du alltid återgå till dem.
Ställ rimliga krav på dig själv - åhörarna bryr sig inte om du råkar säga fel eller glömmer vad du ska säga. Det är helt ok att rätta sig själv.
Sätt upp delmål - du kan inte vara en spännande och rolig talare om du är nybörjare. Vem kan cykla första gången man sätter sig på en cykel? Detta kräver träning! Ditt första mål kan t.ex. vara att faktiskt ha framfört en presentation.
Ta reda på tid och plats för ditt föredrag - och skriv ner det. Detta kan låta självklart, men om stressen sätter in så är det lätt att glömma de viktigaste detaljerna. Du kan även gå dit innan för att veta hur lokalen ser ut.  

Under framförandet
Andas och inta din plats - se dig om i rummet och ta ett par djup andetag, detta lugnar kroppen.

Efter framförandet
Var stolt och nöjd! Du nådde ditt mål!
Till nästa framförande kan du sätta upp ett nytt mål. Det kan t.ex. vara att titta upp två gånger till från dina papper. Kom ihåg att det är små steg det handlar om när man tränar!

Träna på att tala - rädslan kan inte gå över om du inte övar. Ta alla möjliga tillfällen till att tala inför flera personer samtidigt. Att gå upp inför sin publik kan kännas nervöst - tänk på att denna nervositet skärper dina sinnen - vilket är positivt!